Tanderuis vzw biedt mobiele en ambulante begeleiding aan voor gezinnen met een persoon met autisme uit de provincie Oost-Vlaanderen.

Portaalsite chathulp jongeren met autisme

Voor je start met de chat, vragen we je om de informatie hieronder eerst goed te lezen.

WIE HEEFT ER TOEGANG TOT DE CHAT?
  • Jongeren die in begeleiding zijn in de adolescentenwerking van Tanderuis vzw en van hun begeleider een persoonlijke code kregen voor toegang tot de chatbox.
MET WIE CHAT IK?
  • Bij het chatgesprek praat je gegarandeerd met je eigen thuisbegeleider, door middel van een persoonlijke code die je kreeg.
  • Jouw thuisbegeleider chat slechts met één jongere tegelijkertijd.
HOEVEEL KOST DE CHAT?
  • Er wordt een ambulante sessie (€ 5,23 | 0,1645 RTH-punten) aangerekend, dit is goed voor 3 blokken van 20 min. chatten.
  • Bij het overschrijden van 20 min. wordt een volgend blok gestart.
  • Bij het overschrijden van in totaal 60 minuten, wordt een tweede ambulante sessie aangerekend.
  • De betaling wordt verrekend via de factuur voor de thuisbegeleiding.
OVER WELKE ONDERWERPEN KAN IK CHATTEN?
  • Je kan bij je thuisbegeleider op de chat terecht rond verschillende onderwerpen. Hij/zij staat open voor jouw verhaal of jouw vragen; waar je ook mee zit: verdriet, blijdschap, zorgen, problemen, … je thuisbegeleider probeert je op weg te zetten. Ook wanneer je niet goed weet waar je moet beginnen. Je thuisbegeleider helpt je de woorden te vinden.
MOET IK IETS INSTALLEREN OF DOWNLOADEN?
  • Om te chatten hoef je niets te installeren of te downloaden.
WAT GEBEURT ER MET DE CHATGESPREKKEN?
  • Na de chat blijft dat gesprek niet bewaard op jouw pc of toestel.
  • Jouw begeleider kan de chatgesprekken terug ophalen van op een beveiligde server.
  • Je begeleider behandelt de chatgesprekken vertrouwelijk en volgens de wet op de privacy, net zoals bij de gewone thuisbegeleidingsgesprekken.
DE VERBINDING WORDT PLOTS VERBROKEN. WAT NU?
  • We raden je aan om te chatten met een desktop of laptop. Dit geeft de meest stabiele verbinding.
  • Uitzonderlijk kan het gebeuren dat een gesprek wegens technische problemen vroegtijdig wordt afgebroken. Dit betekent niet dat we geen gesprek met je willen. Mocht je dit tegenkomen, probeer het dan zeker nog eens opnieuw. 
WAT ZIJN DE AFSPRAKEN?
  • Een chatgesprek duurt maximaal 1 uur, zodat ook anderen de kans krijgen om te chatten. Gemiddeld duurt een chatgesprek ongeveer twintig minuten.
  • Net zoals bij een face-to-facegesprek met je thuisbegeleider, verwachten we dat je tijdens het chatten niet bezig bent met andere dingen (bv. gamen, surfen naar andere websites, …).
  • Als er gedurende 5 aaneensluitende minuten geen activiteit is op de chatbox, zal de thuisbegeleider vragen of je er nog bent. Indien hier geen reactie op komt, wordt de chat afgesloten.
  • De inhoud van de chatgesprekken is vertrouwelijk en wordt behandeld volgens de wet op de privacy. Het chatgesprek wordt bewaard op een beveiligde server.
  • Na het chatgesprek wordt er aan je gevraagd om het gesprek te evalueren. Het is niet verplicht maar het helpt ons wel bij het verbeteren van de chatgesprekken.
WAT IS DE BETEKENIS VAN DE KLEUR VAN DE KNOPPEN?
  • ROOD: je thuisbegeleider is offline. Door verder te klikken kan je bekijken wanneer hij/zij de komende periode online is.
  • GROEN: je thuisbegeleider is momenteel klaar om te chatten.
    • Je klikt op zijn/haar naam.
    • Er opent een nieuw venster waarin je je naam en de code die je kreeg van je thuisbegeleider kan invullen.
    • Om te chatten moet je akkoord gaan met de afspraken rond chatten. Klik vervolgens op 'start chat' en je bent verbonden met je thuisbegeleider.
  • ORANJE: Je thuisbegeleider is al in gesprek met een andere jongere. Je dient even te wachten of kan er voor kiezen om later nog eens opnieuw te proberen. Je krijgt te zien hoeveel wachtenden er nog voor jou zijn. Gemiddeld duurt een chatgesprek 20 minuten. Je kan in de wachtrij gaan staan door op de knop te duwen.

Back to Top